Sign ‘O’ the times, Blog voor eHealthweek, 2 mei 2016
02 mei 2016 | Blog
Online-generatie
Mijn kinderen gaven aan toen ik wat nummers liet horen dat ze die wel kenden, maar voor hen was Prince toch iets uit het verleden. En toen ik meer wilde laten horen kwam ik tot de schokkende ontdekking dat Prince noch op Youtube, noch op Spotify of Apple Music in relevante mate te vinden is. Nou kunnen we roepen dat zijn talent onomstotelijk is en dat echte liefhebbers hem altijd zullen blijven draaien, maar ik concludeer iets anders: Prince had een ongelooflijk muzikaal talent, maar volgens mij had hij ook een blinde vlek: De tijden veranderen en ik denk dat hij een belangrijke boot gemist heeft.
Ik ben bang dat hij voor een jongere generatie uit beeld zal verdwijnen. Voor een generatie die gewend is nieuwe dingen op te pikken van Youtube of Spotify of langs enig ander online-kanaal, is Prince in feite onbereikbaar geworden. De die-hards zullen misschien nog CD’s of LP’s aanschaffen, maar ik denk dat dat nog maar een kleine groep is. Schokkende conclusie is dus eigenlijk dat een artiest van formaat door zijn plotse overlijden het vermogen verliest ooit nog in beeld te komen bij een groot deel van de jongere generatie!
En wat heeft dat met eHealth te maken?
Ja, maar de link naar eHealth dan? Kom eens voor de draad ermee? Komt-ie: Prince had zijn redenen om afkerig te zijn van deze nieuwe media. Zoals ik een hoop argumenten tegenkom van collega’s om afkerig te zijn van nieuwe ontwikkelingen in de geneeskunde en met name eHealth. Vaak hoor ik “mitsen en maren” en zorgen voor bijwerkingen. Terechte zorgen overigens. Maar door te blijven hangen in die mitsen en maren en angst voor bijwerkingen, vermindert het tempo waarin de maatschappij verandert echt niet.
Die maatschappij ontwikkelt zich gestaag door. En naarmate de gezondheidszorg achterblijft in het inzetten van moderne middelen om zorg te ondersteunen of aan te bieden, zal de maatschappij steeds vaker met een frons naar ons kijken, net zo lang tot er voldoende keuzemogelijkheden zijn bij andere aanbieders die wél op een goede manier eHealth inzetten. En daarbij aansluiten bij wensen en verwachtingen die er in de maatschappij leven.
Laten we niet verloren raken. Beweeg mee, buig bij waar bijwerkingen dreigen, maar mis ’t niet: Sign ‘O’ the times…
eHealthweek van 8-10 juni