De DAC-doc
- Geplaatst op 25 november 2015 door Bart Timmers
Nou hoorde ik ’t de afgelopen week toch echt weer een paar keer! En dat nog wel van collega’s. “Ja, allemaal leuk, die e-health, maar het gaat uiteindelijk toch om het “echte” contact. Ik wil het graag persoonlijk houden”. Alsof je twee soorten zorg hebt. De warme, persoonlijke zorg via contacten in de spreekkamer of thuis. En de kille, door technologie tot stand gekomen computerzorg. Het is een beetje alsof je geen visites meer zou willen rijden, omdat je het met zo’n auto allemaal te snel vindt gaan.
Mijn weerwoord is kort: het gaat niet om het vehikel, het gaat om wat je er mee doet.
Ik geef die collega’s natuurlijk wel gelijk als het inzetten van e-health zou resulteren in een snel trucje, waarbij je voorbij gaat aan waar het om gaat: goede zorg leveren. Maar verder geloof ik dat er toch te veel gedacht wordt in karikaturen. Een beetje zoals de beroemde sketch uit Little Britain: “computer says no…”. Zo moet het uiteraard niet (en nooit) gaan worden!
Stuk gereedschap
Techniek is net als een stethoscoop, een pen, een groene kaart, een bloeddrukmeter, niet meer en niet minder dan een stuk gereedschap. En je gereedschap zet je op een goede wijze in daar waar het kan of waar het nodig is. En daar heeft de patiënt uiteraard een heel belangrijke rol in. Die geeft aan wat hij graag wil en wat misschien niet. Een online afspraak? Lijkt mij zelf heel handig, maar ik hoor ook mensen die liever de assistente spreken. Een e-consult? Perfect voor sommigen, anderen gaan liever naar de praktijk, wachten in de wachtkamer en willen persoonlijk bij de dokter komen.
Mijn ervaring met e-health is dat het in eerste instantie een uitbreiding biedt van je mogelijkheden als zorgverlener. En dat maakt dat mensen zelf meer keuzes kunnen maken, keuzes die beter bij hun eigen wensen aansluiten. Dat noem ik persoonlijke zorg. Daarnaast merk ik dat de nabijheid, de mogelijkheid om via een e-consult of zelfs twitter nog even een vraag te kunnen stellen, of te zeggen hoe het nu gaat, voor mensen ook persoonlijker voelt. En kijkend naar de toenemende mogelijkheden om je eigen gezondheid steeds meer te meten, verwacht ik dat we ook echt grotere data-verzamelingen gaan krijgen van eigen meetwaardes. Natuurlijk levert dat ook bijkomende problemen op, die we op moeten lossen, maar het levert vooral steeds meer persoonlijkere gegevens op.
Wat mij betreft is e-health dus vooral persoonlijke zorg. Alleen moet je het zorgvuldig en doelgericht inzetten.
Persoonlijke uitbreiding
De audiofielen onder ons kennen misschien de term DAC. De digitaal/analoog-converter. Een apparaatje dat het digitale muzieksignaal omzet in hoorbare, analoge signalen. Onze rol als dokters is de digitale zorg zo in te zetten, dat we een bruikbare, persoonlijke uitbreiding van onze zorg gaan krijgen. En als dat goed gaat? Dan zijn we binnenkort allemaal DAC-doc!
Bart Timmers (@burtonbartijn)