Huntenpop, Varsselder, 3 september 2005
Inmiddels gezegend met de bijnaam “het pinkpop van het Oosten” krijgt Huntenpop steeds meer nationale en internationale faam. De formule is wat mij betreft raak: Veel bands in vijf tents. Tenten, sorry. En de keuze voor de bands er altijd weer een waarvan inmiddels gebleken is dat je die rustig aan de organisatie kunt overlaten. Vaak nog onbekende bands maar met een onmiskenbare potentie om binnenkort door te stoten naar het grotere publiek. In ieder geval bands van een kwalitatief hoog niveau. Als het nog 1978 was geweest had hier bijvoorbeeld U2 gestaan kunnen hebben. Deze keer dan geen U2 natuurlijk, wel AK4711 (wie zei daar dat alles steeds maar meer moet zijn?) Een van de Duitse bands van deze aflevering. Ik heb ze gemist (33 bands in 10 uur, wat wil je?!?) maar zag nog wel delen van het optreden van landgenoten Juli (mooie, ongecompliceerde pop-metal met hitpotentie (die ze in Duitsland al waargemaakt hebben)), en het overdonderende In Extremo. Die laatste maakte er wel een bijzonder potje van. Overdonderende Duitse schlager-metal gespeeld op zo te zien Middeleeuwse instrumenten als daar zijn: de draailier, de doedelzak en een soort mega-uitvoering van de luit en de harp. Met een flink publieksmennende act waarbij de mannen met ontbloot getatoeerd bovenlijf zeer trefzeker overkwamen. Een overtuigende festivalact. Muzikaal kan ik het niet zo goed beoordelen want ik zag telkens maar stukjes, heen en weer lopend tussen andere favoriete acts. Maar de reacties van andere mensen die ik tegenkwam spraken boekdelen.
Belgie was een tweede constante factor in de programmering. Een van mijn favorieten, Gabriel Rios, heb ik gemist doordat de programmering op een gegeven moment helemaal niet meer klopte. Een fors minpunt helaas voor de organisatie, die wel z’n best had gedaan om de bezoekers van tevoren met een kaartje te informeren over de tijden, maar vervolgens naliet te waarschuwen dat begintijden fors naar voren verschoven werden. Dat gegeven in combinatie met een opeenhoping van grote acts op 1 tijd maakte het voor de liefhebber onmogelijk zijn echte favorieten nog goed te “plannen”. Niets is frustrerender dan voor een bepaalde act te komen en vervolgens er achter te komen dat die al aan het eind van zijn optreden is gekomen!
En inmiddels ook gestegen in mijn achting, want wat een lekkere set was dat! Ze hebben inmiddels een paar (erg goede) hits op hun naam staan, maar de live-performance mag er ook wezen. Enorm stuwend gespeelde stevige rock, metal soms, maar dan wel met veel speelse variaties qua ritme. Zo stond er naast de toch al inventief trommelende drummer nu een complete percussieset met bongo’s en conga’s naast, waardoor er af en toe een soort salsa-metal ontstond. Bijzonder, en goed.
Inmiddels zaten we duidelijk in het top-gedeelte en was het flink heen en weer rennen en stukken concert missen. Des te vreemder was het daarom om er achter te komen dat op enig moment er, op 1 tent na, geen enkele band meer speelde. Dat had ook weer met de vreemde verschuivingen in het programma te maken. Het wachten werd goed gemaakt door een tweede hoogtepunt, het optreden van Madrugada.
De Noorse band die op de plaat sfeervolle, donkere rock maken, met als enige minpuntje wat mij betreft nog wel eens het ontbreken van goede songs. Daarvan was op het podium gelukkig niet veel te merken. Het optreden, met mooie sfeerbepalende achtergrondbelichting, werd gekenmerkt door krachtig neergezette songs met een gedreven voordracht van zanger Siver Hoyem. Met bezwerende gebaren en gepassioneerde zang, de microfoonstandaard af en toe als een geliefde omklemmend, dan weer woedend op het podium kwakkend, hield hij met zijn solide band het publiek aan zich gekluisterd. Wat mij betreft zeker een hoogtepunt en daarna kan het natuurlijk alleen nog maar tegenvallen.
Nou ja, tegenvallen, de feestrock van het Ierse NECK was zeker niet slecht en de feestende massa kon het zeker waarderen, maar muzikaal hoorde ik niet zo veel nieuws, we hadden the Pogues toch al? Maar goed, Ierse muziek met tin whistle en viool gecombineerd met rockende gitaren doet het wel goed als afsluiter. Dat had het Italiaanse Roy Paci & Aretuska zeker ook gedaan, maar hun optreden viel door familieomstandigheden helaas uit.
Of de Rory Gallagher-kloon Julian Sas, die zeker voor de liefhebber van stevige bluesrock een no-nonsense pot heftig gitaarwerk over het publiek goot. En wat klinkt zo’n ouderwets Hammond-orgel mooi! Ook het Britse Mostly Autumn vind ik nog wel de moeite van het vermelden waard, metal-achtige pop met fladderende vrouwenzang (soms met z’n drieen!).
Huntenpop 2005 was qua sfeer en programmering weer vanouds goed. Helaas werd deze aflevering geplaagd door afzeggingen, technische storingen en een rommelige en onlogische programmering. Dat er desalniettemin veel te genieten viel kan alleen maar betekenen dat de organisatie zo’n hoog niveau nastreeft dat er nog flink wat reserve overblijft. Dat is inmiddels een garantie voor een goed festival en in de hoop dat de minpuntjes volgend jaar overwonnen worden zal ik zeker weer van de partij zijn!