Arjan van Rooijen schreef voor Zorgkaart Nederland een artikel over de waardering van patiënten over digitale zorg en online inzage. Onder andere in aanloop naar het PGO. Ik had daar ook een bijdrage in.
https://www.zorgkaartnederland.nl/feiten-en-cijfers/wat-vinden-clienten-van-digitale-huisartsenzorg
Wat vinden cliënten van digitale huisartsenzorg?
Geplaatst op 1 september 2021 door Redactie ZorgkaartNederland – 113 keer bekeken
De zorg van 4.920 huisartsenpraktijken op ZorgkaartNederland krijgt een 8,1. Uit diverse onderzoeken blijkt echter: de digitale vorm van huisartsenzorg is nog niet heel breed bekend en wordt lang niet overal aangeboden. De behoefte is er wel degelijk. Zo lang alles maar werkt.
De Patiëntenfederatie bepleit het aanbieden van digitale zorg actief. Volgens hun pagina over digitale zorg kunnen video-consults met de huisarts de patiënt reistijd en reiskosten besparen. Ook kunnen online ondersteuning bij zelfzorg, PGO’s en domotica een uitkomst zijn. “Wij zijn voorstander van het structureel aanbieden van digitale zorg” staat er daarnaast in het visiedocument uit december 2020. “Zodat er een volwaardig aanbod ontstaat van digitale zorg én fysieke zorg. Dus niet alleen maar incidenteel beeldbellen of pilots zonder vervolg, maar een optimale combinatie van zorg op afstand en op de locatie van de zorgverlener.”
Maar wat vinden de bezoekers van ZorgkaartNederland van digitale zorg, en dan met name: digitale huisartsenzorg?
Nog geen gemeengoed
Dat patiënten van huisartsen wagenwijd openstaan voor digitale zorg, bleek eind 2020, uit een onderzoek onder het Zorgpanel. In dat onderzoek noemden de 9500 panelleden ‘diversiteit in contact met de huisarts’, als één van de drie belangrijkste verbeterpunten. Met de behoefte aan ‘diversiteit in contact’ bedoelden ze: meer beeldbellen, mogelijk maken van digitaal afspraken maken, herhaalreceptuur online kunnen regelen en andere vormen van digitale zorg.
Lees onder de afbeelding verder
23% van de deelnemers bleek echter niet te weten óf het mogelijk is om met hun huisarts digitaal een afspraak te maken, terwijl 20% aangaf dát het bij hun huisartsenpraktijk niet mogelijk is; zij zouden graag ook andere digitale huisartsenzorg zoals beeldbellen willen, maar krijgen deze opties niet aangeboden.
Portalen en PGO’s
Hoewel beeldbellen in het Zorgpanel een heet hangijzer is, valt er op ZorgkaartNederland nog weinig over terug te lezen. De mogelijkheid om via een portaal een afspraak te maken, wordt wél vaak genoemd. Zo schrijft iemand in een waardering:
“De praktijk kent vele mogelijkheden waar ik heel blij van word. (…) Je kunt digitaal een afspraak maken, dat gaat goed mee met de tijd.”
Anderen schrijven juist over de afwezigheid van de mogelijkheid om digitaal een afspraak te maken:
“Je kunt alleen ’s ochtends bellen om een afspraak te maken. daarnaast zijn de assistentes niet altijd bereikbaar omdat zij met andere werkzaamheden bezig zijn (?) het zou handig als je met een digitale kalender zelf een afspraak zou kunnen maken.”
Lees onder de afbeelding verder
“Helaas biedt niet iedere huisartsenpraktijk zorg via een digitaal portaal aan”, zegt PGO on Air-programmamanager Mariet Bolluijt. “Daarvoor zijn verschillende redenen. Eén van de redenen is, dat sommige huisartsen het omarmen van een portaal overslaan, en wachten op de eerdergenoemde PGO”, vervolgt Bolluijt. “Het grote voordeel van de PGO is, dat daar straks niet alleen de gegevens van huisartsenzorg te vinden zijn, maar ook de gegevens van GGZ en ziekenhuiszorg.”
Ook Bart Timmers ziet veel toekomst veel toekomst in PGO’s. De huisarts sprak tijdens de Top 2020 over digitale huisartsenzorg in corona-tijd en gaf toen al aan, dat patiënten digitaal contact op prijs stellen, en vooral in corona-tijd.
“Ik denk dat een PGO de patiënt de komende jaren meer bij de zorg gaat betrekken. De patiënt moet zijn dossier als een soort dagboek gaan bijhouden, dat hij soms even aan de zorgverlener uitleent, om er iets in te laten schrijven.”
Digitale huisartsenzorg is voor iedereen
Timmers voorziet ook dat dat videobellen en e-consulten blijven: “Ik denk zelfs dat dat gaat groeien”, aldus de huisarts. En ook op ZorgkaartNederland staan veel positieve geluiden over beeldbellen. Zoals in deze waardering:
“Wil nog benadrukken dat vooral videobellen met de dokter een fijne optie voor mij is geweest. Het was net of ik fysiek aanwezig was.”
Timmers benadrukt dat digitale huisartsenzorg voor iedereen geschikt kan zijn: “Vandaag sprak ik nog een laagopgeleide man van halverwege de zestig, die uit zichzelf vroeg: ‘Kan ik deze afspraak over mijn medicijngebruik terug vinden in het portaal?’ Dat vind ik heel mooi! Er wordt altijd geroepen: laagopgeleiden en ouderen kunnen niets met digitale zorgtoepassingen. Maar dit voorbeeld bewijst het tegendeel.”
Lees onder de afbeelding verder
Grote verschillen
Op ZorgkaartNederland zijn al met al grote verschillen merkbaar, tussen de huisartsenpraktijken die er gewaardeerd zijn. Waar huisartsen zoals Timmers al jaren digitale zorgtoepassingen inzet, bieden anderen nog weinig digitale mogelijkheden biedt of krijgen niet alles goed werkend. Zoals de toepassingen van online medicatie regelen, getuige deze waardering:
“Online herhaalrecepten bestellen verloopt traag en niet alle medicijnen staan in de lijst; erg vervelend.”
Iemand anders stuitte op een slechte bereikbaarheid van de praktijk:
“Het is extreem moeilijk om contact te krijgen met deze praktijk. De website bevat verouderde informatie, er is geen centraal mailadres voor algemene vragen en telefonisch staat constant een ‘bandje’ aan waarbij er geen mogelijkheid is voor een vraag, dan alleen spoed of herhaling van medicijnen. In een tijd van wat meer afstand zou zeker het digitale kanaal ruim open moeten zijn voor vragen, opmerkingen of informatie.”
Gezien de lange wachttijden die mensen op ZorgkaartNederland noemen, is het wellicht niet verwonderlijk dat mensen graag meer digitale mogelijkheden wensen.
Benieuwd naar de waarderingen van alle huisartsenpraktijken in Nederland? Klik dan door, vanaf de ZorgkaartNederland-pagina met alle praktijken.